Malam nisfu
Sya'ban merupakan malam yang barakah. Terdapat sebilangan besar dalil yang
menyebut tentang kelebihan malam nisfu Sya'ban daripada hadis-hadis (Nabi
S.A.W) yang saling menguatkan antara satu sama lain serta
mengangkat (hadis-hadis tersebut) ke darjat Hadis Hasan dan
Kuat (dari segi hukumnya).
Maka mengambil berat terhadap
malam nisfu Sya'ban serta menghidupkan malamnya adalah sebahagian daripada
agama yang tiada keraguan padanya. Adapun keraguan yang timbul adalah
disebabkan pandangan terhadap hadis-hadis yang barangkali hukumnya Dhaif yang
menceritakan tentang kelebihan malam tersebut.
Antara hadis-hadis yang
menceritakan tentang kelebihannya :
َنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْها قَالَتْ : "فَقَدْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَخَرَجْتُ أَطْلُبُهُ فَإِذَا هُوَ بِالْبَقِيعِ رَافِعٌ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَقَالَ :يَا عَائِشَةُ أَكُنْتِ تَخَافِينَ أَنْ يَحِيفَ اللَّهُ عَلَيْكِ وَرَسُولُهُ قَالَتْ :قَدْ قُلْتُ وَمَا بِي ذَلِكَ وَلَكِنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ أَتَيْتَ بَعْضَ نِسَائِكَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَنْزِلُ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا فَيَغْفِرُ لِأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعَرِ غَنَمِ كَلْبٍ" - رواه الترميذي وابن ماجه وأحمد .
Hadis daripada Ummul Mukminin Sayidatina 'Aisyah R.A telah berkata : "Aku telah kehilangan nabi S.A.W pada suatu malam, maka aku telah keluar untuk mendapatinya maka baginda berada (sedang berdiri di kawasan perkuburan) Baqi' sambil mendongakkan kepalanya ke langit. lalu baginda berkata : Wahai 'Aisyah, adakah kamu takut Allah dan Rasulnya melakukan kezaliman ke atas kamu? Berkata 'Aisyah : Bukan demikian sangkaanku tetapi aku menjangkakan kamu telah pergi kepada sebahagian daripada isteri-isteri kamu (atas perkara-perkara yang mustahak lalu aku ingin mendapat kepastian). Lalu baginda bersabda : Sesungguhnya Allah Ta'ala telah turunkan (malaikatNya dengan perintahNya) pada malam nisfu Sya'ban ke langit dunia, lalu Allah mengampunkan dosa-doa (yang dilakukan oleh hambaNya) lebih banyak daripada bilangan bulu-bulu yang terdapat pada kambing-kambing peliharaan (bani) Kalb."
[Hadis Riwayat Al-Tirmizi, Ibnu Majah dan Imam Ahmad.]
عن مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " يَطَّلِعُ اللَّهُ إِلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ " - رواه الطبرانى وصححه ابن حبان .
Hadis daripada Saidina Mu'adz ibnu Jabal R.A bahawa nabi S.A.W telah bersabda :"Allah memandang pada kesemua makhluk ciptaanNya pada malam nisfu Sya'ban, lalu Allah mengampunkan dosa-dosa kesemua makhlukNya melainkan dosa orang musyrik (yang menyekutukan Allah) dan dosa orang yang bermusuhan."
[Riwayat Al-Tobrani dan disahihkan oleh Ibnu Hibban.]
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ كرم الله وجهه قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا فَإِنَّ اللَّهَ يَنْزِلُ فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا فَيَقُولُ أَلَا مِنْ مُسْتَغْفِرٍ لِي فَأَغْفِرَ لَهُ أَلَا مُسْتَرْزِقٌ فَأَرْزُقَهُ أَلَا مُبْتَلًى فَأُعَافِيَهُ أَلَا كَذَا أَلَا كَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ" - رواه ابن ماجه .
Hadis daripada Saidina 'Ali R.A bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Apabila masuk malam nisfu Sya'ban, maka hendaklah kamu bangun pada malamnya dan berpuasa pada siang harinya, Sesungguhnya Allah Ta'ala menurunkan malaikatnya ke langit dunia pada malamnya setelah terbenamnya matahari, lalu Allah berkata : Sesiapa yang memohon keampunan padaKu maka Aku akan mengampunkan baginya, Sesiapa yang memohon rezeki padaKu maka Aku akan memberikannya rezeki, Sesiapa yang ditimpa musibah maka Aku akan melepaskannya, sesiapa yang demikian...sesiapa yang demikian ...sehinggalah terbitnya fajar."
[Riwayat Ibnu Majah]
Tidaklah mengapa seandainya
membaca surah Yasin sebanyak 3 kali selepas solat maghrib secara
terang-terangan dan beramai-ramai. Hal ini kerana termasuk dalam perkara
menghidupkan malam tersebut dan perkara berkaitan dengan zikir ruangannya
adalah luas. Adapun mengkhususkan sebahagian daripada tempat dan waktu untuk
melakukan sebahagian daripada amalan soleh secara berterusan adalah termasuk
dalam perkara yang disyariatkan selagi mana seseorang yang melakukan amalan
tersebut tidak beri'tiqod (menjadikannya sebagai pegangan) ; bahawa
perkara tersebut adalah wajib di sisi syara' yang membawa hukum berdosa
sekiranya meninggalkannya.
Hadis daripada Ibnu Umar R.A telah berkata :
عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ : "كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْتِي مَسْجِدَ قُبَاءٍ كُلَّ سَبْتٍ مَاشِيًا وَرَاكِبً" - متفق عليه .
"Nabi S.A.W akan mendatangi masjid Quba pada setiap hari Sabtu
samada dengan berjalan ataupun menaiki tunggangan."
[Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim.]
Berkata Al-Hafiz Ibnu Hajar di dalam
kitabnya (Fathul Bari) :
"Di
dalam hadis ini walaupun berbeza jalan-jalan pengriwayatannya menunjukkan
kepada (hukum) harus mengkhususkan sebahagian hari-hari untuk melakukan
sebahagian daripada amalan-amalan soleh serta melakukannya secara berterusan." -tamat
Berkata Ibnu Rajab Al-Hanbali
di dalam kitabnya (Lathoif Al-Ma'arif) :
"Ulama'
di Syam telah berselisih pandangan dalam menyifatkan cara untuk menghidupkan
malam nisfu Sya'ban kepada dua pandangan.
Pertamanya
:
Adalah disunatkan menghidupkan malamnya
secara berjamaah di masjid.
Khalid ibn Ma'dan dan Luqman
ibn 'Amir dan selain daripada mereka telah memakai sebaik-baik pakaian, dan
mengenakan wangian serta mengenakan celak pada mata serta mendirikan malamnya
dengan ibadah.
Dan Ishaq ibn Rahuyah
bersepakat dengan pandangan mereka terhadap perkara tersebut dan berkata dalam
masalah mendirikan malamnya dengan ibadah di masjid secara berjamaah :
"Perkara tersebut tidaklah menjadi bid'ah." Kalam ini dinukilkan oleh
Harb Al-Kirmani di dalam kitab Masail nya.
Keduanya
:
Sifatnya adalah makruh
penghimpunan pada malamnya di masjid untuk melakukan solat serta bercerita dan
berdoa. Dan tidak makruh sekiranya seseorang itu melakukan solat secara
bersendirian. Ini adalah pandangan Al-Auzaie Imam Ahli Syam dan Ahli Faqeh dan
'Alim." -tamat
Kesimpulannya
:
Maka menghidupkan malam nisfu
Sya'ban sama ada secara berjamaah ataupun secara bersendirian sebagaimana
sifat yang masyhur dikalangan orang ramai dan selainnya adalah perkara yang
disyariatkan dan tidaklah menjadi bid'ah dan tidaklah menjadi makruh dengan
syarat tidak menjadikan amalan tersebut sebagai suatu kemestian dan kewajipan.
Sekiranya amalan tersebut
diwajibkan ke atas orang lain serta menghukum kepada mereka yang tidak
mengikutinya dengan hukum berdosa maka menghukumkan dengan hukum dosa itu yang
menjadi bid'ah kerana mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan oleh Allah dan
RasulNya S.A.W. Inilah makna yang menjadikannya makruh sebagaimana pandangan
para salafussoleh terhadap hukum makruh dalam menghidupkan malam nisfu Sya'ban.
Adapun menghidupkan malamnya sebagaimana hakikat asalnya maka perkara tersebut
adalah disyariatkan dan tidaklah menjadi makruh.
Oleh itu, digalakkan
menghidupkan malamnya dengan ibadah dan siangnya dengan puasa.
Petikan Fatwa Fadhilah Mufti
Mesir Prof. Dr Ali Jum'ah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan