Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Khamis, 24 Jun 2010

Kaedah Pengajaran Al-Quran


Bismillahirrahmanirrahim

terdapat banyak kaedah dan teknik yang boleh di gunakan oeh guru dalam melaksanakan pengajaran al-quran(Wan Bakar Wan Dagang 1990:Anatarnya:


1)Kaedah kelas(class teaching)

kaedah kelas sangat sesuai dalam pengajran tilwah al-quran keran murid boleh menumpukan perhatian dengan mendengar dan melihat cara guru membaca ayat-ayat al-quran yang di ajar.Namun begitu kaedah ini tidak boleh di gunakan sepenuhnya ke atas murid kerana ini akan menyebabkan wujudnya sekumpulan murid yang tertinggal dan tidak dapat mengikuti pelajaran dengan sempurna

2)Kaedah Kumpulan (Group Teaching)

Kaedah kumpulan sangat sesuai di laksanakan bersama kaedah kelas.Murid boleh di kelaskan kepada bebrapa kumpulan mengikut kemampuan dan tahap mereka.Dalam program j-QAF kaedah ini dapat di laksanakan dengan baik kerana terdapat lebih dari seorang guru di dalam kelas untuk mengendalikan pembelajaran dalam kumpulan.Ddengan cara ini juga murid-murid yang berada dalam kumpulan lemah boleh di beri tumpuan dan latih tubi

3)Kedah bimbingan Rakan Sebaya (Peer-Teaching)

Di dalam kaedah kumpulan,murid-murid yang telah di kenal pasti mahir dan menguasai bacaan al-quran boleh di tugaskan unutk membantu guru mengajara rakan-rakanya membaca al-quran.Ini boleh menjimatkan masa dan dapat meningkatkan peluang setiap murid mendapat bimbingan


Pada pandangan saya....

1) Kaedah pertama satu kaedah yang cukup meluas di amalkan di sekolah-sekolah rendah,kerana ianya mudah dengan guru membaca murid mengikut,dan terikat dengan silibus al-quran..kaedah ini amata sesuai di gunakan bagi murid yang terlalu lemah yang mana tidak mampu memmbaca dengan sendiri..mudah-mudahn dengan mambaca bersama guru memberi ruang kepada murid mengerakkn lidahnya membaca al-quran.

2)Kaedah yang kedua-kaedah guru membahagikan kumpulan yang baik dan lemah dalam bacaan al-quran satu kaedah yang praktikal ketika ini,dan amat baik unutk di laksanakan ketika ini,kerana dapat memebri tumpuan yang lebih dan mantap...di tambah lagi dengan murid yang sudah melepasi sukatan pelajaran guru membiarkan mereka membaca apa yang sedang mereka baca,mereka tidak terikat dengan sukatan lagi,denagn ini akan membuat mereka selesa dan tidak busan.

3)kaedah ketiga pertolongan dr rakan sebaya yang baik bacaanya..membimbing kawan yang lemah atas dasar membantu guru,sangt baik di praktikalkan kerana menambah kemahiran murid yang sudah mampu membaca,guru hanya sebagai fasilitator,tetapi guru mesti memastikan murid tidak bermain dan boleh mengwal kelas dengan baik...

waallahua'lam........bersambuang pendekatan pengajaran al-quran..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan