Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Ahad, 5 Ogos 2012

Hikmah Allah merahsiakn Lailatul Qadar

        LaIlatul Qadar itu dirahsiakan oleh Allah dan tidak seorang pun mengetahui saat turunnya.Walaupun pada dasarnya Allah hendak mengkhabarkan kepada nabinya tetapi wajyu tersebut di angkat semula daripada nabi saw baginda keluar untuk memberitahu para sahabat tentang lailatyl qadar.di pertengahan jalan .baginda terserempak dengan dua orang sahabat yang berkelahi.nabi saw bersabda
"maksudnya: aku keluar bagi memberitahu tarikh lailatul qadar maka dua orang telah berkelahi lalu diangkat wahyu itu"-riwayat bukhari.

      Terdapat lebih 40 pendapat masalah in.setiap pendapat ada dalilnya yang sendiri,walaubagaimanapun ada saranana dari rasulullah  dengan sabdanya



     Al-Imam Ar-Razi mengatakan sebab-sebab Allah merahsiakan malam tersebut.Diantarnya ialah:

*Allah merahsiakan Lailatul Qadar sebagaimana dia merahsiakans sesuatu.Sesungguhnya Allah menyembunyikan redanya pada ketaatan yang di lakukan oelh hambanya supaya hambanya bersungguh-sungguh melakukan kebaikan.

*Allah juga merahsiakan murkanya terhadap kemaksiatan hambanya supaya hamba itu memelihara atau mebentangi dirinya dari segala perbuatan yang tidak baik.

*Allah merahsiakan para walinya yang ada di tengah-tengah masyarakat supaya mereka memuliakan semua orang.

*Allah merahsiakan tentang makbulnya dia orang supaya orang meminta dengan khusyuk dan mengharap setiap kali dia berdoa.

*Allah merahsiakan solat Al-Wusta supaya semua orang memeilihara semua solatnya.

*Allah merahiskan penerimaan taubat hambanya sepaya hamba itu benar-benar tekun dan bersungguh-sungguh dalam setiap jenis taubatnya.

*Allah merahsiakn kematian untuk menakut-nakutkan hambanya supaya dia tidak pernah lupa akan menghadapi kematian itu.

     Demikianlah Allah merahsiakan Lailatul Qadar supaya hambanya mengangungkabn semua malam ramadhan dan bersungguh-sungguh beribadat sepanjang ramadhan,khususnya pada waktu malam.

     Sesungguhnya setiap hamba itu,apabila dia belum meyakini malam lailatyl qadar maka dia bersungguh-sungguh melakukan ketaatan beribadat pada setiap malam ramadhan di dorong oleh harapn semoga dia mendapat lailatul qadar itu,kemudian Allah akan mebanggakana hambanya itu terhadap para malaikatnya dengan berfirman:

"kamu wahai para malaikat mengatakan bahwa mereka manusa akan membuat keroskan di muka bumi dan menumpahkan darah.Maka ini adalah bukti kerajinan dan kesungguhan pada malam yang di sangka2 akan terjadinya lailatul qadar.maka betapa pula sekiranya aku beritahukan itu kepada mereka?

ketika itu tersingkaplah firman rahsia Firman Allah swt: "ertinya sesungguhnya aku lebih mengetahui apa-apa yang tidak kamu para malaikat ketahui" (al-baqarah:30)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan