Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Khamis, 6 Januari 2011

Mengapa 27 kali ganda?

Ada sebahagian ulamak tlh mmbuat kajian.mncari alasan dan sbb mengapa Rasulullah SAW menyatakan bahawa solat fardhu berjemaah lbh afdhal 27 kali gnda drpd solat seorg diri.Kesmpulanya yg mereka dpt ialah kerana trdpt pada solat berjemaah itu 27 x ganda klbihan lain yg takda pada solat sendirian.Salah seorg dari mereka ialah al-Hafiz Imam Ibnu Hajar al-'A sqalani,dlm kitabnya Fathul al-Bari tlh menyebut satu persatu 27 klbihan yg trdpt pd solat berjemaah yg tdk ada pd solat seorg diri

Kelebihan Pertama (Menjawab Seruan Azan)

Berkata imam ibnu hajar "menjawab seruan muazzin dengan niat menunaikan solat fardhu secara berjemaah.

Konsep azan:dari bahasa azan bermaksud memberi tahu.Dr istilah syarak iaitu memberitahu waktu solat dgn lfz yg tertntu.

Berkata imam al-qurtubi dan ulamak lain"azan wlupun sedikit shj kalimahnya.ttp di dalamnya persoalan2 mengenai aqidah kerana  ia di mulai dgn ucapan takbir Allahu Akbar yang membwa erti kewujudan Allah dan kesempurnaanya.ia juga mempastikan kebenaran kerasulan Nabi Muhammad SAW.Ia jg mengajak khusus kpd nibadah solat dan kejayaan kekal badi menunjjukan wujudnya alam akhirat.

Di akhir azan di akhiri semula dgn lfz pertama sbgi menguatkan lagi persoalan aqidah yg utama iaitu kwujudan Allah dan azan itu menzahirkan syiar islam"

Berdasarkan kata ibnu hajar.pengajarn yg dpt di ambil ialah seorg yg mukallaf menjwb azan dgn niat menunaikan solat fardhu berjemaah adalah lebih afdhal dr seorg yg menjwb azan tiada dlm hatinya untuk solat berjemaah.

Apabila seorg yg mngmbil berat dgn solat berjemaah dan setiasa ke surau dan masjid pd kebiasaanya mndgr azan pasti dia kan meninggal kerja duniawi.Sikap seperti ini sudh pasti tdk wujud dlm diri seorg munafik yg tiada niat keinginan untuk solat berjemaah sprti sbda Rasulullah SAW:


"Munafik ialah siapa yg mndgr seruan Allah yg mengajak kpd solat brjemaah tetapi dia tdk menjwbnya ykni tdk pergi solat berjemaah"

Justeru itu sudh pasti org yg menjwb azan dgn niat untuk solat berjemaah pasti lbh afdhal dr org yang menjwb azan tiada niat untuk solat berjemaah..wallahualam

rujukan:
1)fathul al-bari jilid 2/156-157
2)fathul al-bari jilid 2/92

........bersambung kelebihan kedua..insyallah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan