Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Ahad, 5 Ogos 2012

Sebab dinamakan Lailatul Qadar

Para ulama berbeza pendapat mengapa malam itu dinamakan lailatul qadar.Untuk lebih jelasnya mari semak pendapat2 tersebut;

Pertama

Malam tersebut dinamakan dengan lailatulqadar kerana pada malam itu Allah swt menentukan rezeki dan ajal hamba-nya serta menetapkan segala kejadian alama,yang pelaksanaanya diserahkan kepada malaikat.

Firman Allah:ertinya :pada malam berkat itu,di jelaskan kepada malaikat tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku tidak berubah atau bertukar (dukhan:4)

Di riwayatkan dari ibu abbas ,qatadah dan yang lainya,serta dikuatakan oleh imam nawawi dari kalangan ulama,bahawa peristiwa itu hanya diserahkan urusnya pada malaikat pada malama tersebut,sedangkan segala letentuan mengenainya sudah diteteapan dahulu oleh Allah swt

kedua

Sesungguhnya nama ini adalah merupakan suatu kebesaran,kemuliaan dan kedudukan qadar sebagaimana seseorang berkata bahawa si polan itu berkuasa,inilah pengertian yang di petik berdasarkan riwayat Az-Zuhri

ketiga

malam itu dinamakan lailatul qadar kerana siapa yang berusaha untuk menghidupkanya akana mendapat kedudukan yang besar,bahkan kemuliaanya akana bertambah di sisi Allah.

keempat

Ini kerana orang yang beramal pada malam itu akan mendapat kemuliaan yang besar.Bahkan Allah swt telah memberikan malam tersebut sebagai keistimewaan bagi umat muhammad saw.

sewaktu menghuraikan hadis yang mengatakan bahwa malam tersebut adalah khusus bagi umah muhammad Al-Allamaha Al-Baji mengatakan sebagai maksud

"hadis tersebut mengandungi maksud bahawa rasulullah melihat umur seluruh umat dahulu lebih panjang.bagainda khuawatir amala yang di lakukan oleh umatnya tidak dapat menyamai amala ibadat mereka,kerana umur umatnya sangat pendek.oleh yang demikian Allah swt mengurniakan malam lailatul qadar kepada umat nabi muhammad ,yang sudah ditentukan khusus untuk mereka"

Kemudian Ibnu Al-Jauzi pula mengatakan dalam kitab Zad Al-Muyassar,jilid 9,halaman 182,sebagai berikut:

       Dalam hal menamakan malama tersebut dengan malam lailatul qadar terdapat 5 pendapat

1-Al-Qadar beerti keagungan,di tamsilakan kepada ucapan engkau kepada seseorang dengan ucapan"si polan itu memiliki qadar" sebagai mana pendapat yang dikemukakan az-zuhri

2-Kalimat itu bermakna sempit,maksudnya bumi pada malam itu menjadi sempit kerana para malaikat turun.Inilah pendapat Al-Khalil bin Ahmad.beliau menyandarkan pendapatnya kepada firman Allah dalam surah At-Talaq ayat 7 yg bermaksud "Dan orang-orang yang disempitkan rezekinya"

3-Ibnu Qutaibah pula berpendapat bahawa qadar itu beerti hukum atau ketentuan yg segala sesutunya ditentukan pada malama itu.

4-Abu Bakar Al-Warraq mengatakan bahawa Al-Qadar itu beerti kedudukan.Ini kerana sesiapa yang tidak mmpunyai kedudukan maka jadilah ia sebagai penjaga orang yang memiliki kedudukan.

5-Kerana pada malam itu diturukn Al-Quran yang mempunyai kedudukan dan kemuliaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan