Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Syakhsiah di Dahulukan Pencapaian di Utamakan

Selasa, 13 Julai 2010

Kaedah Pengajaran Al-Quran......sambungan


Pendekatan pengajaran Al-Quran di sekolah:

Semua guru yang di latih oleh kementerian sudah di dedahkan kepada kaedah dan teknik pengajaran al-quran dan pendidikan islam untuk di ajar di sekolah-sekolah antaranya:

(1)Pendekatan Mengenal:

proses ini menekankan kepada pengenalan huru2,baris,tanda baca serta hukum hakam,murid di kehendaki mengenal huruf hijaiyah dengan teknik menulis dan menyebut berulang-ulang,setelah murid menguasi murid di dedahkan kepada huruf dalam kalimah bersambung,alat bbm yang boleh di gunakan seperti lcd,kad kalimah,lembaran kerja.


(2)Pendekatan mengeja dan membunyi:

Proses pendekatan ini murid di perkenalkan secara khusus baris baris dalam al-quran atau kalimah,seperti baris atas,bawah,depan,murid di perkenalkan kepada huruf yang 3 kalimah sekurang2 nya yang tidak ada tanda sukun atau tanwin.

(3)Pendekatan Membaca kalimah dan ayat mudah:

Proses ini di lakukan setelah murid mengenal huruf dan baris untuk membaca kalimah atau ayat alquran yang mudah.contohnya kalimah yang ada 3 huruf dan tidak ada tanda tanwin dan sukun,proses ini di mulakan ketika murid tahun 2.

(4)Pendekatan Menghafaz:

Setelah murid dapat membaca dengan lancar maka murid di dedahkan kepada kaedah hafazan,kaedah ini boleh di gunakan kepada murid yang belum dapat membaca kerana dengan menghafal mereka dapat tahu,walau tidak boleh membaca.dalam sukatan sudah ada surah yang wajib hafal.

(5)Pendekatan menulis:

aktiviti membaca dan menulis dengan meletakkn tanda baca atau menulis bentuk huruf,merupakan gabung jalin kepada dua kemahiran yang baik,ini dapat meransang minda dan gerak geri murid,agar murid tidak jemu membaca sahaja,murid yang menulis ayat-ayat yang di hafal dapat mempercepatkan proses menghafal.

(6)Pendekatan Membaca mengikut hukum tajwid:

apabila sudah smpi tahap 2 tahun4,5,6 murid di dedahkan dengan hukumm hakam tajwid pulak,tetapi pendedahan istilah tidak di galakkan buat masa ini,lebih menumpukan kepada panjang pekdek dan tempat dengung,tetapi kepada murid yang bsudah menguasi di dedahkan kepada istilah istilah.

(7)Pendekatan Memahami:

Proses pengejaran bagi memahamkan murid dengan isi al-quran adalah patut kerana Al-Quran bukan sahaja unutk di baca dan di lagukan.pendedahan ini di mulakan dari tahap 2 tahun 4,5 dan tahun 6 di dedahkan secara tafsir surah tertentu.

Semoga kita berusaha dan memberi segala komitmen yang terbaik bagi mendidik anak bangsa kita dalam memahami dn mendlaami al-quran...semoga kita semua di beri taufiq dan hidayah,,aminnnnnn

Tiada ulasan:

Catat Ulasan